2005

2005

Het project is gestart in 1992 met in totaal 17 kinderen. Door de jaren heen namen 43 kinderen deel aan het programma, een aantal van 25 hiervan neemt nog steeds deel. Hieronder een gedetailleerd overzicht.

Kinderen in het Primary School Programma

Brian Chege (Dr. Krapt Primary School)

Gestart in 2003 en hij zit nu in de 5e klas. Hij is de zoon van een alleenstaande moeder met twee kinderen. Zij wonen gezamenlijk met hun grootmoeder welke groentes verkoopt om in het onderhoud van het gezin te voorzien.
Victoria Juma (Mbaga Primary School)

Victoria neemt sinds 2003 deel aan het Schoolkids Project. Zij zit nu in de vierde klas. Zij is het tweede kind uit een gezin met vijf kinderen. Haar moeder probeert in het levensonderhoud te voorzien als groenteverkoopster. Haar vader is een dagloonwerker. Een broer en een zus worden geholpen door de plaatselijke kerk. Dit gezin probeert te overleven op een bedrag van Ksh 3000,- per maand (ca. € 28,-).

Mary Njeri (St. Teresa’s Primary School)

Mary is in 2001 naar school gegaan, maar zij zat via haar vader al eerder in het programma. Zij is de eerste in een gezin met twee kinderen. Zij zit nu in de vijfde klas, maar onderbreekt regelmatig haar school in verband met problemen thuis. Haar zuster Ruguru is een ziekelijk kind die regelmatig ondersteuning krijgt voor medische zorg. Ruguru is nu vier jaar oud maar kan nog steeds niet lopen. Gelukkig begint ze sinds kort met haar eerste stapjes en de hoop bestaat dat ze binnenkort zelfstandig zal kunnen lopen.

Mary Wambui (Rabai Road Primary School)

In 2005 volgde zij de vierde klas. Haar moeder verkoopt breiwerk in de stad. Hierdoor kan zij in een klein levensonderhoud voorzien en kunnen de andere kinderen ook naar school. Soms heeft de vader een tijdelijke baan. De moeder van Mary is een hardwerkende vrouw die een gemiddeld salaris verdiend van Eur 54,- per maand. Ze maakt gebruik van het Imani Microfinancierings programma en betaalt haar lening stipt terug.

Brenda Osoo (St. Teresa’s Girls Primary School)

Brenda is in 2004 naar de St. Teresa’s Girls Primary School overgeplaatst. Haar schoolprestaties zijn goed op deze nieuwe school. De moeder van Brenda koopt kleding en breiwerk van het Imani trainings centrum op krediet en verkoopt deze met winst.
Hierdoor hoeft zij geen lening af te sluiten om voorraad in te slaan. Zodra zij spulletjes verkocht heeft betaalt zij Imani onmiddellijk voor de producten die zij verkocht heeft.

Quintor Obwango (Lela Primary School)

In 2005 zat zij in de derde klas. Zij woont bij haar grootmoeder, nadat haar ouders waren gescheiden toen ze één jaar oud was.
Quintor is nu 10 jaar oud. Haar vader zorgt samen met haar grootmoeder voor haar, haar moeder heeft ze na haar eerste levensjaar nooit meer gezien.
Haar schoolprestaties zijn bovengemiddeld. Haar grootmoeder draagt bij aan het gezinsinkomen door groenten te verkopen in de sloppenwijken van Mathare Valley.

George Ochieng (Rachuonyo Primary School)

George zat in 2005 in de vierde klas. Hij woont samen met zijn vader en grootmoeder, nadat zijn moeder een paar jaar geleden is overleden. Zijn vader heeft geen baan. Hij is getrouwd met een andere vrouw die zelf vier kinderen heeft. Ze moeten nu zorgen voor in totaal tien kinderen. Dat is een grote zorg en de meeste kinderen zijn ondervoed. Een kind met honger presteert minder in de klas. We proberen George op een kostschool onder te brengen zodat hij betere voeding zal krijgen.
In april 2006 is de stiefmoeder van George in het microfinancieringsprogramma van Imani opgenomen.

Anne Wambui

In 2005 zat zij in de vierde klas. Zij is een hardwerkende leerling. Haar moeder produceert kleding in Nairobi en krijgt een lening via het microfinancieringsprogramma. Haar vader zit zonder vast werk, maar kan af en toe een tijdelijk baantje oppikken. De broers van Anne gaan ook naar school. Het lesgeld voor hen word voornamelijk betaald uit de winst van bedrijfje van haar moeder.

 

Leerlingen middelbare school:

 

Wycliffe Onyamo (Sawagongo High School)

In 2005 rondde Wycliffe de vierde klas af van de middelbare school en haalde een bovengemiddeld score (B-). Dit is een goed resultaat, zeker gezien het feit dat hij een wees is, die bij zijn grootmoeder leeft.
Wycliffe verloor beide ouders aan AIDS en alle kinderen, in totaal zes, leven bij hun grootmoeder die zelf weduwe is. De grootouders van hun vaders kant zijn overleden. De twee oudere zusters van Wycliffe zijn alleenstaande moeders die vanwege geld gebrek school moesten verlaten.
Wycliffe zal in september 2006 gaan deelnemen aan het hoger onderwijs. Wij proberen een goede opleiding voor hem te vinden. De resultaten zijn helaas net niet voldoende om hem toegang te geven tot een van de openbare universiteiten.

David Mwangi (Karuri High School)

David rondde in 2005 de vierde klas van de middelbare school af. Hij is een hardwerkende leerling. Zij ouders hebben geen werk en moet zorgen voor vier kinderen. Ze hebben een klein bedrijfje waarmee ze proberen te overleven. Doordat David in het programma in het schoolkidsprogramma is opgenomen kunnen de ouders het zich financieel veroorloven om hun oudste zoon naar school te sturen. De twee jongste kinderen zitten nog op de basisschool.

Grace Wangui (Rangala Girls Secondary School)

Grace zat in 2005 in de eerste klas van de middelbare school. Na het overlijden van haar vader woont ze nu bij haar moeder. Haar moeder verkoopt groenten in Mathare Valley en probeert zo voor het inkomen van haar gezin te zorgen. Haar broer zit nog op de basisschool en we hopen dat haar moeder in staat zal zijn de kosten voor het vervolgonderwijs van haar broer te dragen.

Wanjiru Nganga (Gacharage Secondary School)

Wanjiru zat in 2006 in de tweede klas van de middelbare school en ze is overgegaan naar de derde klas. Haar oudere broer en zuster gaan niet naar school, maar leven nog wel bij hun ouders thuis. Zij hebben geen werk en zijn volledig afhankelijk van hun familie. De oudste zuster heeft een kind.
De moeder van Wanjiru verkoopt groenten en soms tweedehands kleding. Haar vader is dagloonwerker in de bouw en vindt af en toe werk. Het is voor het gezin een strijd om in de dagelijkse levensbehoeften te kunnen voorzien.

 

Studenten van het hoger en universitair onderwijs:

 

Teresia Mwikali (Kabete Training College)

In 2004 deed zij eindexamen voor het Kenya Certificate of Secondary Eduation (middelbare school) en behaalde een gemiddeld resultaat (C-). In mei 2005 startte zij een cursus Business Management en Human Resources.
Teresia is de dochter van een alleenstaande moeder, die in het gezinsinkomen probeert te voorzien door handel, waarbij zij van alles probeert te verkopen. Het doorzettingsvermogen van Teresia heeft haar gebracht waar ze nu is. Geen van haar andere broers en zussen heeft het verder gebracht dan de basisschool. Rechts is een foto van haar uit 1992.

Tony Oyando (Kenya Polytechnic)

Tony volgt sinds 2005 de hogere technische school, nadat hij in 2004 bovengemiddeld scoorde (B) bij het eindexamen voor de middelbare school. Hij volgt een studie Air-Craft Engineering (vliegtuigonderhoud). Alleen zij die goede resultaten behalen in de B-vakken en de universiteit net niet kunnen halen komen in aanmerking voor deze opleiding. Tony haalt op deze opleiding goede resultaten en de kans om met een diploma van deze opleiding werk te vinden is erg hoog.
Steve Maina (CITC)

Steve vervolgt zijn studie als mechanicien. Hij woont samen met zijn oudere broer sinds het overlijden van zijn moeder. Zijn broer verkoopt tweedehands schoenen. De siuatie is er voor Steve niet gemakkelijker op geworden, nadat zijn moeder is overleden, maar hij probeert er het beste van te maken.

Beth Wanjiru

Beth volgt een studie in Marketing. Zij is de zuster van Steve Maina en woont ook bij haar oudere broer in. Net als Steve heeft zij geleden onder het verlies van haar moeder. Maar net als Steve is zij vastbesloten om haar studie succesvol af te ronden.

Mary Wambui (Business Adminstration)

Mary Wambui volgt nog steeds de opleiding Business Administration, welke zij in 2006 zal afsluiten. Mary wordt door haar tante verzorgd na het overlijden van haar moeder enkele jaren geleden. Haar tante stond voor de zware taak om voor Mary en haar 6 broers en zussen te zorgen naast haar eigen 5 kinderen. In de tussentijd zijn enkele kinderen op zichzelf gaan wonen en zijn vier van de broers en zussen van Mary overleden, waarvan twee al op erg jonge leeftijd (twee en vijf jaar oud). Mary staat rechts op een foto uit 1992.
Lucia Njerie

Lucia zal haar studie als maatschappelijk werkster eind 2006 afsluiten. Zij heeft zich gestaag door haar studie heen geslagen ondanks alle moeilijkheden die zij in haar leven is tegengekomen. Haar moeder is gedurende 10 jaar lid van een coöperatie die dakpannen vervaardigt. S’ochtends gaat zij aan het werk bij de coöperatie en s’middags probeert zij extra inkomen te verwerven door levensmiddelen te verkopen.
Lucia heeft twee oudere zusters die al kinderen hebben en daarnaast nog jongere zussen en een broertje. Zij wonen allemaal bij haar moeder die alleenstaand is.

Raphael Juma (University of Nairobi)

In 2005 heeft Juma zijn studie succesvol afgesloten met het een Bachelor diploma in Business. Juma komt uit een grote familie met negen kinderen. Zijn vader werkt als schoonmaker in een school en zijn moeder zorgt voor het huishouden. Juma is er als enige in geslaagd om op universitair niveau te studeren.
Op dit ogenblik houdt Juma zich bezig met community development in de sloppenwijken van Korogocho (opbouwwerk). Hij organiseert regelmatig speciale bijeenokomsten om fondsen te werven waarmee andere kinderen in de sloppenwijken ondersteund kunnen worden. Verder is hij betrokken bij activiteiten gericht op de ondersteuning van vrouwen en kinderen.
Onderstussen zoekt hij een vaste baan en volgt een cursus CPA (Certified Public Accounts – acocuntancy)om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Naomi Njoki

Naomi heeft haar computercursus afgesloten en zoekt nu naar werk.
Naomi is licht gehandicapt doordat zij als kind polio heeft gehad. Daardoor heeft zij moeite met lopen en kan zij geen snelle bewegingen maken. Dit maakt het extra moeilijk voor haar om aan werk te komen.

 

Steven Nyagah

Steven is na één semester gestopt met zijn studie. Hij was nogmaals toegelaten tot het schoolkidsproject nadat hij al een keer eerder was gestopt. Hij was weer op het slechte pad geraakt, nadat hij zich weer had aangesloten bij duistere figuren. Hij had een tweede kans gekregen in een studie voor toerisme nadat hij gesmeekt had om weer tot het programma te worden toegelaten. Helaas heeft hij de cursus weer verlaten en zijn we het contact met hem verloren.